makt

något vi alla på ett eller annat sätt vill ha, makt. Vare sig det är över oss själva, eller över något/någon annan. Man undviker också helst att någon annan ska ha makt över dig. Ta förexempel att du fyllt 18, nu lossar äntligen dina bojor som dina föräldrar så hårt har haft kring dig, och du kan nu göra vad du vill.(utifrån ditt eget omdöme) Ni förstår hur jag tänker, även om säkert din uppväxt inte alls var så.

I våran värld idag kretsar allting runt makt, samhällsmässigt i vilket fall. Pengar, politik, elektronik!, ja ni förstår. Allt detta ser jag oviktigt (möjligen elektronik - pcvsmac). Men den makt jag anser vara värst, är den som finns i ett förhållande, mellan dig och din älskade. Makt som kan vara så brutal om man missbrukar den. Den makt som påverkar dig själv eller någon annan mer än någonting. Detta ord är väldigt tråkigt att använda i något så fint som ett förhållande, men det kan finnas där och då är det inte rätt.

Du har sådan makt över den andra människan, på samma sätt som den har makt över dig, tragiska är ju bara vem som lyckas använda den först. Hur du utan tanke, kan påverka den andra parten så kraftigt att den kan gå sönder, eller att få personen att vilja gå sönder. När man fått någon man älskar att känna så, vill man bara göra samma sak.


När väl detta sker, det är då maktspelet kommer in, vare sig du vill eller inte. För din handling gör ju att någon hamnar i något sorts överläge, respektive underläge. Detta får inte existera, för det är det här som tar bort den egentliga innebörden av vad kärlek är. Den ska ju vara vilkorslös och egentligen bara vara, lixom existera på ett sätt som bara personerna i fråga vet hur, om ens det.

Makt är inte något jag gillar uppleva, för jag kan inte hantera det. det slår sig inte förrän slaget verkligen kommer heller. jag vill vara utan det, totalt. Jag vill vara maktlös helt enkelt.

Kommentarer
Postat av: Anonym

det här var ett grymt program utan reklaminslag.

2010-01-12 @ 13:10:41
Postat av: A

du borde bli en såndär som skriver krönika! det skulle du göra riktigt bra!

2010-01-12 @ 19:36:19
Postat av: Elin

galet bra Isaac. Håller med föregående, du borde skriva krönikor!

2010-01-13 @ 00:07:53
URL: http://elinwennstig.blogspot.com
Postat av: c

att vara maktlös är fint. och ärligt. oj vad jag skulle kunna utveckla detta, bra skrivet isaac!

2010-01-13 @ 14:42:17
URL: http://corn.blogg.se/
Postat av: KLara

Dåligt skrivet isaac.

2010-01-14 @ 14:00:45
Postat av: eiilert

Makt ska vara något possitivt. Att försöka kontrollera andra människor genom att begränsa dom är för mig psykiskmaktlöshet hos kontrollfreaket i förhållandet. Att försöka kontrollera folk i sin närhet är för mig en slags iscensättning av individen och hans hjärnspöken/känslor! I vissa förhållanden kan det lätt bli att man blandar ihop sina egna kännslor och sin respektive. Alltså att man tror att allt man känner alltid leder till ett "svar" - sin respektive. Man hade ju faktiskt kännslor innan man blev kär som inte relativtsett ska ha förändrats.



haha tyckte om ditt inlägg och ville bara spontan skriva något (blev ju förfan typ en novell) som blev väldigt osammanhängande men vafan fick feeling :P

2011-09-09 @ 00:32:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0